5- HTP

 

5- HTP:
Az 5-HTP a szerotonin egyik prekurzora, mely egy neurotranszmitter, és a megelégedettség és boldogság ingerületeit továbbítja. (a széles körben népszerű Prozac ugyancsak a szerotoninszintet növeli) Az 5-http így az alvás minőségének javítására és depresszió ellen használatos leginkább. Az édességek utáni vágyódást is csökkenti, így hatásos lehet, ha épp a zsírégetés a fő célunk.
Egyéb elvevezések : 5-hydroxytryptophan, 5-hydroxytryptamine
Előfordulási helyek: Kiegészítőként használt formáját egy nyugat-afrikai növény, a Griffonia simplicifolia magházából vonják ki. A szervezetben a triptofán aminosav alakul át 5-http-vé, mely ezután szerotoninná alakul. Kis mennyiségben megtalálható az avokádóban, a banánban, a paradicsomban, a dióban és a szilvában.
Hatása a teljesítmény fokozására. Miért használják a sportolók az 5-HTP-t
Az 5-http legnépszerűbb hatása, hogy nyugodt alvást biztosít, ez pedig sportolók számára is hasznossá teszi, mivel a jó alvás elengedhetetlen a regenerálódáshoz és az összpontosításhoz. A stressz ellen és a lazításhoz is jól jön; ez mind a megnövekedett szerotoninszintnek köszönhető. Nem kérdés, hogy az alacsony szerotoninszint hatására jobban kívánjuk az édeset, ám arra, hogy valóban érdemes-e beiktatnunk étrendünkben emiatt az 5-HTP-t, az még nem nyert bizonyítást.
Hogyan képes elősegíteni a zsírégetést
  • Megszünteti az édességek utáni vágyakozást, így elősegíti a fogyást!
Hogyan javítja az agyműködést: Javítja az alvás minőségét és időtartamát. Csökkenti a stressz okozta depressziót és szorongást
Egészségügyi előnyök. Az 5-HTP hiánytünetei: Nincsenek ismert hiánytünetei.
Felhasználási lehetőségek: Kutatások alapján az 5-HTP a következő tünetek kezelésekor lehet hasznos: Elhízás - Insomnia/alvászavarok- Depresszió
További tudnivalók: Az 5-HTP az a tápanyag, melyet szervezetünk a szerotonin termelésére használ fel, mely agyunk egyik hírvivője, és hatással van a kedélyállapotra és az alvásra. Napjaink rohanó életstílusának köszönhetően sajnos nem ritka az alacsony szerotoninszint, ami a rossz táplálkozási szokásoknak, és a sok stressznek köszönhető elsősorban. Ezek miatt sokan túlsúlyosak, megőrülnek az édességért és általában a szénhidrátokért, vagy depressziósak, és különféle izombántalmaktól szenvednek. Valójában az alacsony szerotoninszint sok tünettel összefüggésbe hozható, beleértve az insomniát, a depressziót (a téli depressziót is beleértve), a feszültséget, migrént, alacsony fájdalomküszöböt, és a habzsolást.
Felejtsd el az éhezést: Van egy olyan elmélet, miszerint sokan azért elhízottak, mert szervezetük kevesebb triptofánt alakít át szerotoninná, így annak szintje alacsonyabb lesz a kívánatosnál. Ha 5-HTP-t biztosítunk szervezetünk számára, akkor ez által több szerotonin fog termelődni, ami megszünteti az édességek utáni vágyódást. Az 5-HTP a jóllakottság érzetét is okozza. Más szavakkal, kevesebb ételtől is jóllakottnak érezhetjük magunkat, ami kifejezetten előnyös, ha valaki számára nehéz kontrollálni az elfogyasztott ételek mennyiségét, különösen, ami a magas szénhidrát/cukortartalmú ételeket illeti.
Egy kutatás során demonstrálták, hogy az 5-HTP képes csökkenteni a kalóriabevitelt, még olyan nők esetében is, akik addig képtelenek voltak megszabadulni a feleslegtől. Átlagosan 1,5 kilót fogytak 5 hét leforgása alatt.
Egy másik kutatás kimutatta, hogy az 5-HTP segített az alanyoknak abban, hogy egy 12 hetes periódusban betartsák étrendjüket. A placebo csoport mindössze 1 kg-ot, míg az 5-HTP-t fogyasztó csoport 4.69 kg-ot fogyott.
Alvás indul! : Mivel az 5-HTP segít a szerotonin szint növelésében, az alvás minőségét is képes javítani. Nem csupán lerövidíti az elalváshoz szükséges időt, de a REM-et is növeli, tehát mélyebb alvást biztosít.
Felejtsd el a depressziót: Az 5-HTP talán antidepresszáns tulajdonságainak köszönhetően a legnépszerűbb. Természetes Prozac-ként is emlegetik. A depressziót legtöbbször az alacsony szerotoninszint okozza. És mit tesz az 5-HTP? Megemeli a szerotoninszintet! Számos kutatás kimutatta, hogy az 5-HTP hatékonyan javítja a kedélyállapotot a depressziós páciensek esetében. Egy kutatás során összehasonlították az 5-HTP-t a Prozac-al, és azt találták, hogy ugyanolyan hatékonyak. Más kutatásokban arra mutattak rá, hogy az 5-HTP segít azoknak, akik a hagyományos kezelési módszerekre nem reagáltak megfelelően.
Következtetés: Ha te is azok egyike vagy, akik megőrülnek egy kis csokikáért, vagy esetleg a téli depresszió tört ki rajtuk, vagy szimplán csak nehezen alszanak el, lehet, hogy alacsony a szerotoninszinted. Ha ez a helyzet, akkor a lehető legegyszerűbb megoldás az 5-HTP szedése lehet.
Felhasználási javaslatok: Mennyiség: 50-300 mg naponta a dokumentáltan hatásos mennyiség, napi 1-3 alkalommal. 50 mg az általános dózis, érdemes innen kezdeni, és mindig a legalacsonyabb lehetséges mennyiségre törekedni.
Időzítés: Az étvágy csökkentésére az 5-HTP-t étkezések előtt 20 perccel szedjük. Az alvás javítása érdekében 30 perccel lefekvés előtt fogyasszuk. Depresszió csökkentésére naponta több adagra szétosztva étkezések előtt szedjük.
Az 5-HTP szinergistái
Orbáncfűvel együtt szedve antidepresszáns hatásait felerősíthetjük.
Az étvágy csökkentésére koffein tartalmú kiegészítőkkel, ill. zöld teával érdemes kombinálni.
Az 5-HTP mérgező hatása: Nincs ismert mérgező hatása.
Tiltások és korlátozások: Nem dokumentáltak.

 

 
Keresés
Termékkereső