Kollagén-hydrolyzátum

Hatóanyagok - Hatóanyagok

 

Kollagén-hydrolyzátum
Kollagén: csak egy inkomplett protein vagy hatásos étrendkiegészítő?
Írta: Bill Campbell, PhD és Erica Gritzer, University of South Florida
A kollagén évekig alulértékelt volt mint egy inkomplett protein, mindenképpen kevésbé népszerű szerepre lefokozva, mint a tejsavó, kazein vagy akár a szója. De a kutatók újabb esélyt adtak ennek a fehérjének.
A kollagénről kiderült, hogy egy sokoldalú protein, ami egyre népszerűbbé válik mindenféle embercsoport körében, a bőrük egészségét javítani szándékozókon át az oszteoartrózistól szenvedőkön egészen a sportolókig, akik megpróbálják megelőzni, illetve kezelni a fizikai terheléssel összefüggő ízületi fájdalmaikat. Az igaz, hogy még nincs egy nagyon kiterjedt tudományos eredmény bázis erről a fehérjéről, de azért az információk mennyisége egyre nő és az eredmények bíztatóak. 
Mi is a kollagén?
A kollagén egy teherbíró, rostos protein, ami fontos alkotóeleme a csontoknak, porcoknak, ínaknak, szalagoknak és egyéb kötőszöveteknek (bőr, köröm, haj). Valójában a kollagén teszi ki a teljes test protein mennyiség 50%-át. Mivel a kollagén nem tartalmazza az összes aminosavat (nincs benne triptofán és kevés a ciszteinje is), kategorizálása "inkomplett protein". Mindazonáltal a kollagén értéke nem pusztán az aminosav összetételétől függ, hanem a többi táplálkozási proteinnel való együttes hatásától. (1)
A kollagén protein állati forrásokból kerül kinyerésre és leginkább kollagén-hidrolizátum formájában kapható. Ez azt jelenti, hogy a kollagén protein enzimatikusan vagy kémiailag fel van dolgozva, hogy könnyebben emészthető és jobban felszívódó legyen a szervezet számára. Tehát a kollagén-hidrolizátum egy másik nagy előnye, hogy remek felszívódási mutatókkal rendelkezik. (2,3) A következőkben összefoglaljuk a kollagén-hidrolizátum étrendkiegészítés egészségfokozó hatását a tudományos eredményekre támaszkodva.  

 
 
 

A kollagén szerepe az ízületi bajok megelőzésében
Számos klinikai tanulmány találta értékes szereplőnek a kollagén-hidrolizátumot az oszteoartrózis menedzselésében, mivel a kollagén-hidrolizátum az aminosav tartalma révén szerepet játszik a porc mátrix szintézisében. (1,4)
A publikált tanulmányok szerint a szájon át fogyasztott kollagén-hidrolizátumról kimutatták, hogy a bélen keresztül felszívódik, és a porcokban felgyülemlik. Konkrétabban, a kollagén-hidrolizátum bevitele szignifikáns mértékben stimulálja a sejten kívüli mátrix makromolekulák szintézisét a chondrociták által. (5) Magyarul: a chondrociták porcsejtek, amelyek a porcban a porcos mátrixot termelik és fenntartják. Ez egy kulcsfontosságú információ, mivel ha bármi képes az ízületekben a kollagén és porcok szintézisét serkenteni, az nagyon hasznos az artrózis ellen és pozitív az ízület egészség számára. Ez a tény még fontosabb a fizikailag aktívabb emberek esetében. Napi 10 gramm kollagén-hidrolizátumról klinikailag kimutatták (1,6), hogy hatásos dózis.
Kollagén és a bőr egészség
Mivel a kollagén-hidrolizátum jól felszívódik és tény, hogy igen magas a kollagén tartalom a bőrben, kutatások zajlottak le azért, hogy megvizsgálják a kollagén hatását a bőrre. (7) Az egyik ilyen során a kutatók egészséges japán nőknek napi 10 gramm kollagén-hidrolizátumot adtak, illetve egy csoportnak placebót, és 60 nap során figyelték a bőr hidratáltságát. A placebó csoporthoz képest egy fokozatos, nem szignifikáns javulás volt megfigyelhető a kollagén fogyasztóknál a víz-abszorpciós képességben. A kutatók azt a konklúziót vonták le, hogy a kollagén egyedi aminosav és peptid profilja lehetett a felelős a pozitív hatásért a bőrben. (7)
Jelenleg még kevés tanulmány áll rendelkezésre a kollagén-hidrolizátum bőr egészségre és megfiatalodásra gyakorolt hatásáról, azért továbbiakra van szükség ahhoz, hogy mennyire hasznos a különböző bőr állapotok és öregedési hatások javításában. (8) Mindenesetre, ha a releváns mechanizmusok szempontjából nézzük a dolgot, akkor a kollagén-hidrolizátum hatásai nagyon bíztatónak tűnnek.
 A kollagén előnye sportolók számára
A sportolók az állandó fizikai aktivitásuk révén jelentősen nagyobb erőknek vannak kitéve, mint az inaktív embertársaik. Ezeket az erőket jó részben az ízületek nyelik el és emiatt idővel leépülés következhet be ezekben. Ennek tükrében bármilyen táplálkozási praktika, ami növeli az ízületek sokk-elnyelő képességét, sérülés megelőző lehet és lehetővé teheti, hogy a nagy intenzitású edzés konzisztens módon folyhasson, amit mindenki örömmel fogadna és egyben a sikerek egyik alapvető pillére.
Mivel a kollagén-hidrolizátumról kimutatták, hogy anabolikus (felépítő) hatású a porcszövetben, erős teoretikus alapja van annak, hogy a kollagén-hidrolizátum képes javítani az ízületi struktúrát, annak integritását, ami ízületi fájdalmak csökkenéséhez vezethet. Ennek nyomán kutatók a Penn State Egyetemről megvizsgálták a kollagén-hidrolizátum hatását a fizikai mozgáshoz kötődő ízületi fájdalmakra sportolóknál, akiknél nem volt kimutatott ízületi betegség, mégis fizikai aktivitáshoz kapcsolódó ízületi fájdalomtól szenvedtek. (9) Egy 24 hetes, kétszeresen vak, randomizált, placebó kontrollált tanulmány során olyan paramétereket vizsgáltak vizuális analóg skála alkalmazásával mint az ízületi fájdalom, ízületi mobilitás és gyulladás. A résztvevő 147 atléta (72 férfi, 75 nő) közül 97 adatait tudták statisztikailag kiértékelni. Az alanyokat véletlenszerűen osztották be két csoportba. Az egyik csoport (n=73) 25 ml folyékony étrendkiegészítést kapott, ami 10 g kollagén-hidrolizátumot tartalmazott, míg a másik csoport (n=74) 25 ml hasonló, ám kollagén helyett xantán tartalmú placebó folyadékot kapott (a xantán gumi egy nagy molekulatömegű poliszacharid).
A 97 résztvevő eredményeinek kiértékelése után hat paraméter mutatott statisztikailag szignifikáns változást, javulást a kollagén-hidrolizátum kiegészítés hatására a placebó csoport adataival összevetve: az ízületi fájdalom nyugalomban (orvos által felmért adat), ízületi fájdalom járás közben, ízületi fájdalom állás közben, ízületi fájdalom nyugalomban, ízületi fájdalom tárgyak szállítása közben, ízületi fájdalom emelés során. Azon csoportban, amely térdízületi fájdalomtól szenvedett (n=63), még jellegzetesebb volt ez a javulás a kollagén-hidrolizátumot fogyasztó és a placebó csoport között.
Ezek az eredmények támogatják a kollagén-hidrolizátum használatát az ízületi egészség megőrzésére és potenciálisan a leépülés megakadályozására a nagy rizikójú sportolók csoportjában, ami lehetővé teheti a több mozgást és a nagyobb intenzitást az edzésben és életben egyaránt. A tanulmány azt is kimutatta, hogy a kollagén-hidrolizátum csökkenti az olyan paramétereket mint a fájdalom, aminek negatív hatása van a sport-teljesítményre.

Összefoglalás
A kollagén proteinről (kollagén-hidrolizátum formájában) kimutatták, hogy javíthatja a bőr hidratáltságát és csökkentheti az ízületi fájdalmakat mind a beteg, mind a sportolói populációkban. Ezt az is lehetővé teszi, hogy a kollagén-hidrolizátum remek biológiai hozzáférhetőséggel rendelkezik (hasznosulás), valamint meglehetősen olcsó. Könnyű tehát megérteni, hogy miért nő a népszerűsége az atléták, fitness rajongók és életüket általában kellemesebbé, fájdalommentesebbé tenni szándékozók körében. A pozitív hatások napi 10 grammos adagnál jelentkeznek a jelenlegi kutatások alapján. T
 
 Források
1) Moskowitz RW. Role of Collagen Hydrolysate in Bone and Joint Disease. Seminars in Arthritis and Rheumatism, 30(2): October, 2000: pp 87-99.
2) Baziwane D, He Q. Gelatin: the paramount food additive. Food Rev Int. 2003: 19:423-435.
3) Oesser S, Adam M, Babel W, et al. Oral administration of 14C labeled collagen hydrolysate leads to an accumulation of radioactivity in cartilage of mice. J Nutr. 1999: 129:1891-1895.
4) Seeligmuller K, Happel HK. Can a mixture of gelatin and L-cystine stimulate proteoglycan synthesis? Therapiewoche 1989; 39: 3153-57.
5) Bello AE, Oesser S. Collagen hydrolysate for the treatment of osteoarthritis and other joint disorders: a review of the literature. Curr Med Res Opin. 2006 Nov;22(11):2221-32.
6) Bagchi D, Misner B, Bagchi M, et al. Effects of orally administered undenatured type II collagen against arthritic inflammatory diseases: a mechanistic exploration. Int J Clin Pharmacol Res. 2002;22(3-4):101-10.
7) Zague V. A new view concerning the effects of collagen hydrolysate intake on skin properties. Arch Dermatol Res. 2008 Oct;300(9):479-83.
8) Adam M. Clinical data on collagen hydrolysate. In: Teppner M, (2004). Collagen Hydrolysate and its Relationship to Joint Health - A Scientific Compendium. GELITA Health Initiative, Eberbach, Germany. ISBN 3-936033-14-5.
9) Clark KL, Sebastianelli W, Flechsenhar KR, et al. 24-Week study on the use of collagen hydrolysate as a dietary supplement in athletes with activity-related joint pain. Curr Med Res Opin. 2008 May;24(5):1485-96.
 
Keresés
Termékkereső